HOME

PENGENALAN
MELAYU
CINA
INDIA

Wednesday 19 October 2011

BAB 2 KAUM MELAYU

PENGENALAN
Masyarakat Melayu merupakan salah satu rumpun bangsa yang terdapat di Malaysia.Kebanyakan merupakan penduduk setempat yang telah menghuni wilayah Semenanjung Tanah Melayu dan Pulau Borneo.Kerajaan Malaysia  mendefinisikan Melayu sebagai penduduk Pribumi yang bertutur dalam bahasa Melayu,beragama Islam dan juga menjalani tradisi dan adat isitidat Melayu.

TARIAN
Tarian Zapin 
Pengaruh Islam ke atas tarian tradisional Malaysia boleh dilihat dengan ketara dalam tarian Zapin,sebuah tarian yang terkenal di negeri Johor. 

Tarian Lilin 
Tarian yang dipersembahkan oleh penari wanita sambil menatang lilin di dalam piring kecil di atas telapak tangan mereka, dan memaparkan gerak-geri yang penuh dengan kelembutan. 


PERAYAAN
Hari Raya Aidilfitri
Disambut pada tanggal 1 Syawal tahun Hijrah. Di Malaysia, sambutan hari raya ini disebut juga sebagai Hari Raya Puasa. Hari raya ini setelah menghabiskan kewajipan puasa pada bulan Ramadan. 

Hari Raya Aidiladha / Hari Raya Korban 
Hari Raya Aidiladha atau juga disebut Hari Raya Korban dan Hari Raya Haji. Raya ini menandakan berakhirnya tempoh mengerjakan ibadat haji di Mekah, iaitu sehari selepas jemaah haji mengerjakan wukuf di Arafah .


PAKAIAN

Baju Kurung
Baju Kurung dianggap popular dan dipakai oleh perempuan.

Baju Kebaya
Baju Kebaya dipakai oleh wanita Melayu.Perkataan 'kebaya 'itu berasal daripada perkataan Arab habaya yang bermaksud pakaian yang berbelah di hadapan.




No comments:

Post a Comment